Letölthetővé váltak az online pénztárgépek adatai a NAV Online rendszerből

  • Ez a bejegyzés több mint egy éve jelent meg, előfordulhat, hogy egyes állítások a törvényi változások okán már nem érvényesek.

A 2022. október 11-től tartó tesztidőszak lezárását követően 2023. február 6-án éles környezetben is elindult a Nemzeti Adó- és Vámhivatal új szolgáltatása, letölthetővé váltak az online pénztárgépek adatai.

Azon adózók, amelyek megfelelnek a számlaadási kötelezettség alóli mentességek feltételeinek számla kiállítása helyett nyugtát kötelesek kiállítani a termék beszerzője, illetve a szolgáltatást igénybe vevő számára. Nyugtaadási kötelezettségét kizárólag pénztárgéppel teljesítheti a 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet 1. számú mellékletében felsorolt tevékenységet végző adóalany. A kötelező online pénztárgéphasználatról a 2022. július 4-én megjelent bejegyzésem foglalkozik részletesen.

A NAV új szolgáltatása révén ezen online pénztárgépek adatai váltak elérhetővé az adózó könyvelőprogramja illetve egyéb ügyviteli alkalmazása számára, abban az esetben, ha a szoftver fejlesztője kialakítja az ehhez szükséges funkciót. Az online pénztárgép adatok átvételével lehetővé válik az automatizált adatbevitel, a gépileg támogatott könyvelés mellett az adatok részletes elemzése, statisztikák, értékelési kimutatások készítése is.

Az adózók az Online Számla rendszerből kizárólag az általuk üzemeltetett pénztárgépek naplóállományaihoz férhetnek hozzá. Az interfész használatához az adózónak először technikai felhasználót kell létrehoznia az Online Számla rendszer felhasználók menüpontjában, amely felhasználónak be kell állítani az „OPG-napló-lekérdezés” jogosultságot. Ez ugyanaz a technikai felhasználó, amely a számlázó programok és az Online Számla rendszer, valamint az Online Számla rendszer és az ügyviteli szoftverek közötti kapcsolatot is biztosítja. A pénztárgép adatok lekérésére új és már meglévő technikai felhasználó is használható.

A naplóállományok a pénztárgép által beküldött P7B-formátumban kerülnek átadásra, így az adózó által használt szoftvernek ezt kell tudni kezelnie. Jelenleg az elmúlt 14 nap adatai kérdezhetők le az Online Számla rendszerből, de a központi adóhatóság tájékoztatása alapján ez a későbbiek során még változhat.

A 2015. január 1. napjától bevezetett online pénztárgép használati kötelezettség, majd a 2018. július 1-től bevezetett online számla adatszolgáltatási kötelezettség, valamint ezek fokozatos kiszélesítésének elsődleges célja az áfarés csökkentése volt. Az áfarés a potenciálisan beszedhető és a ténylegesen beszedett áfa közötti különbség. Az előbbi két intézkedés a 2015-ben bevezetett EKÁER (Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer) rendszerrel kiegészülve el is érte ezt a célt. Az Európai Bizottság 2022. december 8-án publikált jelentése szerint az áfarés Magyarországon 2020-ban már csak 5,1%-os volt, míg 2016-ban még ez az érték 14,2% volt. Az áfarés Finnországban a legalacsonyabb, mindössze 1,3%-os, és Romániában a legmagasabb 35,7%-os a tanulmány szerint. A magyarországi áfarés 720 millió eurót tett ki 2020-ban, a teljes EU-ban pedig 92,7 milliárd eurót.

Az áfarés alakulása Magyarországon (2012-2020)

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal tájékoztatója szerint az új szolgáltatás hozzájárul az adózók adminisztrációs terheinek csökkentéséhez, üzleti folyamataik ellenőrzéséhez és ügyvitelük digitalizációjához.

Forrás: Nemzeti Adó- és Vámhivatal, Európai Unió Kiadóhivatala

    Amennyiben kérdésed merült fel, keress bizalommal a konyveles@kontirtrend.hu e-mail címen, vagy a főoldal üzenetküldő menüpontján keresztül!

    Jelen bejegyzésben közölt adatok tájékoztató jellegűek, nem tekinthetők adó-, jogi-, vagy egyéb tanácsadásnak. A bejegyzés alapján meghozott üzleti döntésekből eredő károkért, jogkövetkezményekért a Kontír Trend Kft. felelősséggel nem tartozik.